tisdag 9 april 2013

The China Study

Jo, nu har jag börjat läsa den mytomspunna boken om världens största och mest omfattande studie om nutrition. En studie som undersöker sambandet mellan cancer och mat men även cancer och andra sjukdomar. Har inte kommit så långt ännu men det man läser är inget annat än häpnadsväckande. Ju större intag av animaliska produkter desto större risk för flera former av cancer, benskörhet, diabetes, autoimmuna sjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar. Den största riskfaktorn är kasein, dvs mjölkprotein. I Filippinerna fick unga barn levercancer på grund av aflatoxin, ett mögelgift som i det här fallet förgiftat jordnötter. Det märkliga var att barnen från rika hem som åt "bäst" var de som fick cancer oftast. Det dök sedan upp en studie där man gett möss samma mängd aflatoxin och sedan matat den ena gruppen 20% protein och den andra 5% protein. Resultatet? 100% av högproteingruppen utvecklade cancer/förändringar, 0% i lågproteingruppen. Det gick till och med att slå av och på cancerceller bara genom att reglera mängden animaliskt protein.

Skrämmande eftersom man hela sitt liv blivit itutad hur viktigt det är att få i sig protein. Hur viktigt det är att få i sig animaliskt protein eftersom det är bättre än det som finns i växter. Att mjölk är ett av det absolut viktigaste ett barn behöver för att växa upp till en frisk vuxen. Att du kommer att drabbas av missväxt, benskörhet och vitaminbrist om du inte dricker komjölk. Aldrig tänkte jag på att komjölk är för kalvar och inte för människor. Varför diar inga andra däggdjur andra arter? Varför slutar alla andra däggdjur dia efter några månader? Varför är benskörhet vanligast i länder med hög konsumtion av komjölk?

The China Study är en fantastisk bok och rekommenderas till alla som gillar kost och riktig vetenskap. Man märker ganska snabbt skillnaden mellan de som skriker att de har bevis genom att vifta med en tvetydig och illa genomförd studie och en riktig vetenskapsman. Läs och bli upplyst!

Annars snubblade jag över denna föreläsning och insåg att kaninhålet är väldigt djupt. Ibland kan jag skämta om att jag aldrig borde öppnat den här dörren eftersom ju mer jag lär mig desto svårare blir livet. Går det verkligen att försvara att äta ost? Alltså moraliskt? Titta och om ni inte orkar se hela kan ni hoppa fram till en timme in i föreläsningen och få en lite inblick hur det går till när det produceras ett glas mjölk till din frukost.


3 kommentarer:

  1. Najs. Intressant film, bra talare. Har inte hört talas om the china study, men blir sugen att läsa.

    SvaraRadera
  2. Gör det. Läser min på Kindle annars hade du kunnat ta mitt ex sedan.

    SvaraRadera
  3. Takk for tipset. Skal forsøke å få lest boken. Hadde heller ikke hørt om den.
    Ta en titt på www.vitaminer.co også.
    Tror du finner det interessant.

    SvaraRadera