lördag 10 augusti 2013

One year on the green

Tiden rusar verkligen fram med en obarmhärtig hastighet. För drygt ett år läste jag Finding Ultra av Rich Roll och allt förändrades. Från kött tre gånger per dag till inget kött alls. Började med att tänka att jag bara skulle äta lite kött då och då till att snabbt inse att suget ganska snabbt försvann för att ersättas av ren avsmak. Inga ägg, ingen kyckling, fisk om det bjuds men inte annars och komjölk har jag ju aldrig gillat. Ost är väl det som hänger kvar till viss del men även där håller jag på att tappa intresset. Det är ju trots allt bara den där sältan man vill åt.  

Så många böcker, youtube-klipp och filmer som under året har bidragit till att väcka medvetandet och stärka övertygelsen. Så många diskussioner. Så många som blir provocerade men fler som blir intresserade. Alla framsteg. Glädjen och lättnaden över att familjen glatt hängde på fortfarande hänger på.

Vad har då varit bra? Vilka effekter har jag märkt? Vad har varit dåligt? Svårt? Ja, svaret på dessa frågor ska nu besvaras så ärligt som möjligt. Den här texten är alltså dedikerad till att så sanningsenligt och objektivt som möjligt lista vad som hänt under mitt år som växtätare. Låt oss börja med de positiva effekterna. Here goes!

  • Har tappat vikt och behållit den utan svårighet, utan hunger, utan sug. Pendlade mellan 80-82 för att numera  ligga runt 75. 
  • Sover bättre. Har haft insomningsproblem så länge jag kan minnas och tänkt att det är väl något man får leva med. Vissa är väl födde med det, tänkte jag. Nu för tiden somnar jag till och med före min fru som säger att det aldrig hänt under de 20 år vi bott tillsammans.
  • Mer energi. Orkar mer. Vill göra grejer. Efter man käkat blir man pigg istället för trött. Paltschwimen är ett minne blott.
  • Förbättrad hy. 
  • Bättre lukt och smak. Detta är svårt att bedöma på sig själv men min fru luktar bättre. Hon har förstås alltid luktat gott men hade förut en rätt kass morgonandedräkt som nu är helt borta. Likaså smaken är klart förbättrad.
  • Gladare. Blev inte höstdeppad den här gången vilket nog är första gången någonsin. Brukar dyka upp som ett brev på posten så fort november börjar närma sig. Känner mig mer positiv rent generellt.
  • Frisk. Var sjuk en gång under detta år. Det var någon slags influensa som golvade mig i en vecka. Har alltså inte ens gått omkring och varit så där irriterande småsjuk heller.
  • Bättre sex. Mycket bättre.
  • Färre skador. Kanske lite spekulativt. Vet ju inte om det är för man är klokare eller om kosten i sig gör att kroppen återhämtar sig bättre. Det finns dock mycket som talar för att växtbaserad kost minskar det inflammatoriska tillståndet i kroppen.
  • Atletiska framsteg. Springer snabbare och längre utan att behöva träna för det. Klättrar bättre. Cyklar lättare.
  • Magen mår toppen. Har haft en skum mage hela mitt liv men nu är den inte skum längre. Min dotter har länge haft magkramper och illamående och vi har varit till läkare men inget har funkat. Tills hon började äta växter. Nu har hon inte ont längre.
  • Fantastisk mat. Eftersom vi var tvungna att hitta helt nya recept har det lett till en spännande resa bland kryddor och råvaror som man aldrig tänkt på tidigare.
  • Blödigare. Vet inte om det kvalificerar sig som positivt men jag väljer att se det så. Genom att öppna ögonen och se vad som görs mot djur varje dag utsätter man sig själv för en rätt tuff känslomässig käftsmäll. Det har i mitt fall lett till ökad omtanke och empati - inte bara för djur. Lite jobbigt är det dock att knappt kunna prata om vissa ämnen utan att bli rörd.

Vad var då negativt? Let's find out!


  • Tål alkohol sämre. Kanske en bieffekt av minskat kroppsfett men faktum är att jag inte kan dricka lika mycket utan att bli påverkad och får en tyngre dag efteråt. Vissa kanske tycker att detta är en positiv effekt men jag tycker nog att det är lite trist.
  • Socialt ansträngande. Inte så farligt som jag trodde men när man blir bjuden hem till folk kan det bli lite jobbigt eftersom ingen man känner kan laga veggomat. Man får kompromissa med fisk oftast. Tror att vissa tvekar med att bjuda in veggies eftersom det blir jobbigt. 
  • Man blir med jämna mellanrum tvungen att bemöta "kostexperter". Var får du ditt protein ifrån, va? "Historieexperter" Vi har faktiskt alltid ätit massa kött genom historien. "Biologer" Vi är faktiskt skapade att äta kött.
  • Frustration. Det kan stundtals vara rätt jobbigt att se allt hyckleri i den förkrossande majoriteten av västvärldens människor. Att så många stoppar huvudet i sanden för att slippa se vad deras köttkonsumtion gör med både miljö och djur är minst sagt frustrerande.
Då var det klart. Det kan tänkas att jag missat något men det viktigaste är med. Något som måste sägas är att köttrenden är på nedgång och grönt är på väg upp. I dagens DN meddelades det att finns fler restauranger med tydlig vegetarisk profil i Stockholm. Antalet vegetarianer och veganer ökar hela tiden. Många är intresserade av att testa och äta mer grönt. Vi går mot ljusare tider trots att hösten är på väg. Man måste i alla fall tro att det gör det.

2 kommentarer:

  1. Intressant - och roligt att läsa! :-) Själv kommer jag dock aldrig att kunna ge upp osten...

    SvaraRadera
  2. Och det behöver man ju inte egentligen. Det handlar väl mest om att äta mycket av det som är bra och lite av det dåliga. I mitt fall föll det sig naturligt då attraktionskraften helt enkelt inte längre finns.

    SvaraRadera