onsdag 26 september 2012

Gå ner i vikt? Testa algbulimi?

Jag har ju köpt lite skojiga saker för att boosta min nya livsstil och göra vardagen lite roligare. Bland annat testade jag chlorella som är ett så kallat superfood. Det handlar om en sötvattensalg som ska ha avgiftande egenskaper och består av nästan 50% protein plus en massa andra viktiga näringsämnen. För mig visade det sig även vara effektivt vid viktminskning. Förra fredagen efter lunch började jag må lite illa. Det slutade med att jag låg och spydde i panik en hel kväll. Det var nog den värsta pukesession jag upplevt tror jag. Tyvärr såg jag inte sambandet med chlorella utan drog i mig en smoothie innehållande kräkmedlet på tisdagen och upprepar hela helvetet igen. Förutom då lidande, utebliven träning och total utmattning så gick jag faktiskt ner i vikt. Vägde faktiskt under 75 vid ett tillfälle. Man ska alltid se det positiva i all skit.

Det verkar som att ett fåtal människor inte klarar av chlorella och reagerar som jag gjorde. Det kan förstås vara den specifika sorten som jag reagerade på. Kommer inte testa igen hur som helst. Lite synd förstås då många vittnar om algernas fantastiska egenskaper. Kanske får testa spirulina i tablettform någon gång i framtiden.

Andra spännande saker jag köpt är macapulver, chia, nutritional yeast och nori sheets. Allt är inhandlat på iHerb där priserna ligger på en galet låg nivå i jämförelse med Sverige. Jag ska köpa grönt te och kokosolja i min nästa beställning. Tydligen finns det några saker man bör tänka på enligt de erfarna: 

  • Håll orden till ett ringa värde, dvs runt 300 kr, eftersom då minskar risken att behöva betala moms eller tull.
  • Håll koll på vikten. Över 1,8 kg blir frakten klart högre vilket gör att det ofta är mer ekonomiskt att lägga fler beställningar än att ta en stor.
  • Man ska undvika att beställa mediciner.
Om man vill testa denna sida kan man använda den här koden AWU332 för att få 10 dollars rabatt på sin första beställning. En fördel är det finns massor av omdömen om många produkter som jag tycker är till stor hjälp när man är i valet och kvalet.

En ny favorit är popcorn med nutritional yeast som är rent utav tokgott. Har ju aldrig riktigt fattat det där med popcorn men nu är jag hooked.  Testa!





3 kommentarer:

  1. Stackars Misse! Undrar om jag vågar prova...

    SvaraRadera
  2. Glömde: gnällintellektuell! Lysande :-D

    SvaraRadera
  3. Ja, du måste testa! Det finns ju annars en massa skoj och nyttigt att beställa för sanslöst låga priser. Igår beställde jag grönt te, kokosnötolja och crystallized ginger till min fru. Oljan kostar drygt 10 dollar medan en jämförbar olja i Sverige kostar mellan 130-150 kr. Halva priset alltså.

    Gnällintellektuell - sån är jag!

    SvaraRadera