måndag 11 mars 2013

Dagens rätt

Jag har efter stor efterfrågan (en person) beslutat att skriva om goda veganrätter som jag prövat. Vi håller på att utöka vår repertoar av rätter för att undvika fastna i gamla spår. Man har ju inte direkt en stor arsenal av goda veganrecept att falla tillbaka på tack vare en livstid som köttätare. Ibland utgår vi ifrån en råvara som verkar kul och nyttig, ibland får man inspiration att testa en ny variant av en klassisk rätt. Det är en spännande resa får man väl säga. Smaklökarna har verkligen förändrats och kött smakar mest meningslöst numera.

En av de första på riktigt nya rätterna jag gjorde var potatisenchiladas. Här var det verkligen ett helt nytt koncept. Kan man verkligen stoppa potatis i ett majsbröd? Potatis som huvudattraktion? Jo, det visade sig funka alldeles utmärkt. Lilltjejen tyckte att det blev lite för starkt men det ordnade sig till gången efter då hon fick sina enchiladas utan chili. Så här gjorde jag:

Enchiladasås
1 paket/burk krossade tomater
Lite finhackad lök
Pressad/finhackad vitlök
Chiliflakes/tabasco eller liknande
Salt och peppar

Fräs lök mjuk och häll på resten. Låt puttra typ 30 minuter. Smaka av med salt, peppar och ev lite socker.

Enchiladas
4-6 skalade potatisar i bitar
1 hackad lök
2-3 vitlöksklyftor
2-3 dl grönsaksbuljong
1-2 gröna finhackade pepparfrukter. Man kan kombinera med jalapeno på burk om man råkar ha det hemma.
Chilipulver/chiliflakes
2-3 dl färsk finhackad spenat. Funkar lika bra med fryst.
8 Tortillabröd
Såsen

Koka potatisen. Fräs löken och vitlök kort i en stekpanna. Häll på en tredjedel av buljongen och koka tills löken är helt mjuk. Det tar typ 5 minuter. Häll i pepparfrukterna och en till tredjedel av buljongen. Koka lite till och dra i potatisen, buljongen och resten av kryddorna. Här kan du röra om och mosa tills du får den konsistens du vill ha på potatisarna. Jag gillar att det känns som löst potatismos med bitar i. Rör i spenaten och ta pannan från plattan.

Nu lägger du ett lager sås i botten på en ugnssäker form. Rulla in potatisjoxet i tortillabröden och lägg i formen. Häll resten av såsen över rullarna och ställ in i ugnen i ca 20 minuter i 200 grader. Ta ut servera med grön sallad och ett par ljusa öl.

Det här receptet testade jag tacka vara John Mcdougall som har skrivit en bok som heter The Starch Solution. Han är en stor inspiration och tack vare honom har jag helt kommit över min rädsla för potatis, pasta och ris. Ni som är intresserade av vad han har att säga kan kolla in den här föreläsningen. Vill man skippa introt börjar McDougall prata 3 minuter in i videon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar