måndag 13 augusti 2012

Det fina med att ha fel

Igår i DN stod det att Richard Muller, USA:s mest respekterade klimatskeptiker, hade ändrat sig. Han hade startat ett eget forskningsprojekt och efter tre år kommit fram till att han haft fel. Resultatet visade att alarmisterna också hade fel men att klimatförändringarna berodde på människan.

Jag har ju varit storkonsument av kött och sällan brytt mig om var det kommer ifrån. Har väl också tyckt att djuren får offras eftersom de står under oss. Jag har tyckt att det är min rätt i ett fritt samhälle att göra och köpa vad jag vill. För ett antal år sedan var även jag klimatskeptiker. Det blir mycket lättare att ta bilen till jobbet eller boka en flygbiljett om man är det. Självklart har jag haft fel - det är bara så att jag inte velat se. Det bekväma är att inte se. Det blir rätt jobbigt när man inser att det inte finns något som heter billig mat, billiga resor, billiga kläder. Priset tas alltid ut någonstans på vägen. Miljön, människor eller djur måste lida för att jag ska kunna köpa billigt. Så är det.

Som inspiration till förändringen är böcker och filmer perfekt bränsle. Läste precis färdigt Eat and Run av Scott Jurek som jag verkligen kan rekommendera. Scott är en ultralöpare och vegan och har bland annat sprungit 26,6 mil under ett 24-timmarslopp, vilket nästan motsvarar 6,5 maraton.  

De filmer jag sett de senaste dagarna är Food Matters, Unser Täglich Brot och Earthlings. Samtliga är väl inte vad man kan kalla feelgood-filmer direkt. Jag valde i alla fall bort OS och valde att vaknade upp lite till.
Food Matters handlar om sambandet mellan sjukdomar och mat, hur näringsvärdet i maten försvinner och ersätts av gifter och hur bra mat till och med kan bota svåra sjukdomar. Finns att se här.
Unser Täglich Brot eller Our Daily Bread är en mäktig och lite så där europeiskt konstnärlig film. Inget soundtrack eller tal - bara bilder med en ofta orörlig kamera som dokumenterar den industriella matindustrin. Inga chockeffekter men ett krypande obehag som när man ser hur skyddsdräktbeklädda människor besprutar frukt som sedan plockas av invandrare i bar överkropp. Den finns att se här.
Slutligen så har vi Earthlings som också är den grafiskt värsta filmen. Här radas hemska övertramp mot djur upp som ofta är svåra att uthärda. Trots det är detta en otroligt viktig film som alla borde se. "Varför har slakthusen inga fönster?" är ett av frågorna som ställs retoriskt. Man är inte sugen på att äta kött efter denna film kan jag lova. Bra berättarröst av Joaquin Phoenix höjer den ytterligare ett snäpp. Se den här.

I morgon börjar ju jobbandet också. Ledigheten är slut och cyklandet ska tas upp igen. Var iväg och köpte en mattermos på Stadium idag för 199 spänn. Den har jag tänkt forsla mina smoothies (och eventuellt soppor senare) i för att slippa ifrån den vidriga och hälsofarliga skollunchen. Tanken är att maten ska räcka till lunch och till att äta en timme innan hemfärd eller klättring. I morgon får vi se hur det går.


Mina smoothies är mest inspirerade av Rich Roll. I den här videon får man en liten inblick i hur han tänker.

Min filosofi är att jag alltid tar med linfrön, malda eller olja, för att få omega 3 plus allt annat gött förstås. Solroskärnor, pumpafrön och valnötter brukar jag stoppa i, ibland en sort, ibland alla. Smakmässigt vill man ha banan med och gärna någon annan frukt som finns hemma. Det går att kombinera nästan allt. Bär använder jag ibland men oftast för att den ska se godare ut om barnen ska ha. Avacodo är gott, supernyttigt och mättande. Spenat, citron/lime, morot, selleri och färsk ingefära har jag nästan alltid med också. Nu stoppar jag i proteinpulver med chokladsmak som jag har över. Det blir gott men jag vill ju ha ett pulver som inte är baserat på vassle i framtiden. Nu finns det dock här hemma så då är det lika bra att äta upp det.
Har börjat göra lite efterforskningar på alger och annan så kallad "superfood" och kommit fram till att man nog kan stoppa i tex spirulina. Det verkar dock vara viktigt att köpa rätt märke. Ska fortsätta att läsa på mig i ämnet och hitta en duglig och säker källa för inköp.

10 kommentarer:

  1. http://www.stelton.com/en/Category/Products/566-10_ToGo_2_steel/566-12_ToGo_2_lime.aspx

    SvaraRadera
  2. Intressant filmer, även om man behöver ha i det närmaste oändligt tålamod för att se Unser Täglich Brot, och food matters är lite väl uppbyggd på skrämselpropaganda... Oavsett det tror jag oxo på bra mat och mindre kött. Synd att det inte finns någon raw food-restaurant i Sverige.

    SvaraRadera
  3. Helt rätt, titta inte på den sista filmen om du vill kunna sova. Blir garanterat inte kött imorgon...

    SvaraRadera
  4. Läcker kopp! Den kan dock ev kosta lite mer än min...

    Jag såg utb på min tv med bättre kvalitet än streamen vilket nog gör en del. Filmen är i det närmsta meditativ och ser man den så funkar det. Ingen film man sitter ett gäng och dricker bira till direkt.

    Ja, jag är verkligen sugen på att hitta bra veggorestauranger i sthlm som inte är typ asiatiska. Alla vet ju att asiatiska köket är bra på veggomat men det hade varit kul att testa nåt annat och få inspiration.

    SvaraRadera
  5. Säg till om du hittar nån. själv känner jag bara till asiatiska, typ Lao vai.

    SvaraRadera
  6. uhh... verkar som 2 har träffat sig ;-)
    ......

    SvaraRadera
  7. Vilken asiat skulle du/ni rekommendera om man vill ha kvalitet? Har mest käkat på enklare thai de senaste åren. Gick på 3 indier förra decenniet typ.

    SvaraRadera
  8. Kanske Hare-Krishna vid Fridhelmsplan?

    SvaraRadera
  9. Lao Wai (laowai.se) är bästa rena vegrestauranten jag varit på i Stockholm. riktigt bra. Indian garden bakom skatteskrapan har också riktigt bra kök inklusive stort, och bra, vegutbud.

    SvaraRadera